Вырашыла ўсё ж стварыць асобную тэму, каб лягчэй было шукаць матэрыял. Такім чынам, у маёнтку Дзекшняны прыкладна ў 1720-1780-х гадах існавала уніяцкая Траецкая царква. Фундуш на яе будаўніцтва быў выдзелены тагачаснымі фактычнымі ўладальнікамі маёнтка Міхалам Рафалам Шумскім і яго жонкай Альжай у 1719 годзе. Паводле складзенага ў гэтым жа годзе інвентара*, фундуш аддзяляў цэрквы наступныя землі: "ograniczyłem y w .... podałem w Roku teraznieyszym, Tysiąs siedmsetnym dziewietnastym, mscą Apryla, dwudziestego wturego dnia, to iest takowym sposobem, granica ..., poczowszy od Rzeki Czarnowki, Rowkiem, u poprzek Drogi idącey ze wsi Putnik, do Dworu, rzucaiąc Dworny Grunt, po lewey stronie do Plebaniey, należącey, po prawey z tego Rowku, prosto przez gure, do Goscinca s Putnik, do Radoszkiewicz idącego upoprzek ten Gosciniec przeszedszy, do iamy wilczey, ktora dlategoz Goscinca, wykopana, od tey jamy, granieczy sie, grunt nazywaiący, Kamienica, koło tegoz Goscinca ku Radoszkiewiczom idąc po prawey ręce, ten grunt Kamienica, przeszedszy tym Goscincem, na troie Stayi, wprawo miedzy nowo, uczyniono, do zascianku Ziemianina naszego Zaykowskiego, od tego zascianku, zas wprawo, miedzy prosto do Drogi z Wołoćkow, do Dworu, idącey, koło tey Drogi samey z prawey strony, ten grunt Rzucaiąc, a z lewey strony, tego Zaykowskiego, y ta Droga stai ze czwerc, przesiedszy, wlewo, u poprzek, te Drogę przeszedszy, po lewey stronie, grunt togo Ziemianina Zaykowskiego a po prawey stronie do Plebanij nalezącey prosto idąc, az do Rzeki Czarnowki, to rzeko obrociwszy sie ku dworowi, naszemu idąc po prawey stronie tey Rzeki, sianozęci y grunta, do Plebanij az do mostu na Rzece Srebrance gdzie yta Czarnowka laczysa niedaleko Stoy Srebranka Prszadszy ten most Droga idaca z Sputnik do Gosanca zUszy, do Radoszkiewicz idaciego". Таксама цэрквы былі аддадзены двое цяглых халопаў з сем'ямі: "халопа, які працуе ў двары, па імені Мікалай Касіла з пяццю сынамі Казімірам, Пятром, Якубам, Янам, Антоніем, і іншага Яска Ясінскага з сынамі трыма Максімам, Сямёнам, Базылем з в. Путнікі з усёй іх маёмасцю, жонкамі, дзецьмі, быдлам і конямі". Прыкладнае размяшчэнне царквы і яе зямель па прыведзеным вышэй тэксце на малюнку. Дзякснянская царква, як мяркуецца, спыніла функцыянаваць у 1780-х гадах, бо менавіта з канца 1780-х запісы з імёнамі жыхароў маёнтка Дзекшняны пачынаюць з'яўляцца ў метрыках суседняй, Ушанскай уніяцкай царквы. Самай відавочнай і банальнай прычынай спынення функцыянавання царквы ў Дзекшнянах мог стаць пажар. Аднак, у гэты ж час маёнтак мяняе ўласніка - у 1770-м годзе Дзекшняны купляе Міхал Валадковіч, а ў 1784 годзе яму ўспадкуе сын Вінцэнт. Магчыма, новыя ўласнікі палічылі змест царквы (ці яе аднаўленне пасля пажару, калі ён усё ж здарыўся) у сваім маёнтку занадта накладным. Прычынай магла стаць і міжканфесійная канкурэнцыя, якая ўзмацнілася: у 1784 годзе ў Радашкоўскім касцёле Святой Тройцы была размешчана цудатворная статуя Ісуса Назарэяніна, пакланіцца якой сцякалася мноства вернікаў, як каталікоў, так і уніятаў**. Итак, в имении Декшняны примерно в 1720-1780-х годах существовала униацкая Троицкая церковь. Фундуш на ее строительство был выделен тогдашними фактическими владельцами имения Михалом Рафалом Шумским и его супругой Альжей в 1719 году. Согласно составленному в этом же году инвентарю*, фундуш отделял церкви следующие земли: "Дал в нынешнем году, тысяча семьсот девятнадцатом, к апрелю, двадцатого дня, то есть таким образом границу..., начиная от реки Черновки, по Канаве, через Дорогу, ведущую от села Путники к Двору (Декснянскому), оставляя Дворовый Грунт с левой стороны и к Плебани принадлежащий направо от этой Канавы, прямо через гору, до дороги из Путников в Радошковичи, через эту дорогу до волчьей ямы, которая для этой же дороги вырыта, от этой ямы граничит с землей под названием Каменица, возле этой же дороги в направлении Радошковичей, идя по правую руку, тот грунт Каменица, перейдя эту дорогу, на остальной дороге, направо между ново сделанным и застенком земянина нашего Зайковского, от того застенка вправо, и между прямо к Дороге из Володьков до Двора идущей, рядом с этой Дорогой, с правой стороны, тот Грунт брошенный, и с левой стороны, того Зайковского, и эта Дорога стоит за четвертью (волоки?), проходя , налево, поперёк, и через эту Дорогу, с левой стороны грунт того земянина Зайковского, а с правой стороны к Плебани принадлежит прямо до реки Черновки, затем поворачивая в сторону Двора нашего, идя по правой стороне этой реки сеножати и грунта Плебани аж до моста на реке Сребрянке". Также церкви были отданы двое тяглых холопов с семьями: "холопа, работающего во дворе, по имени Миколай Косило с пятью сынами Казимиром, Петром, Якубом, Яном, Антонием, и другого Яска Ясинского с сынами тремя Максимом, Семеном, Базылем из д. Путники со всем их имуществом, женами, детьми, скотом и конями". Примерное расположение церкви и ее земель по приведенному выше тексту на рисунке. Декснянская церковь предположительно прекратила функционировать в 1780-х годах, так как именно с конца 1780-х записи с именами жителей имения Декшняны начинают появляться в метриках соседней Ушанской униатской церкви. Самой очевидной и банальной причиной прекращения функционирования церкви в Декшнянах мог стать пожар. Однако, в это же время имение меняет собственника - в 1770-м году Декшняны покупает Михал Володкович, а в 1784 году ему наследует сын Винцент. Возможно, новые собственники посчитали содержание церкви (или ее восстановление после пожара, если он все же случился) в своем имении слишком накладным. Причиной могла стать и усилившаяся межконфессиональная конкуренция: в 1784 году в Радошковском костеле Святой Троицы была размещена чудотворная статуя Иисуса Назареянина, поклониться которой стекалось множество верующих, как католиков, так и униатов**. За помощь в получении и обработке информации большое спасибо Anatol, Ingvar841 и Михаил. * Инвентарь имения Декшняны 1718 года: LVIA ф.8 оп.1 д.75 листы 495-505 ** Т. Шумель. Вандруем па святынях. Касцёл у Радашковiчах // Наша Вера. – 4/2023. – с. 35
Лагічна канешне што яна так павіна была называцца. аднак афіцыйна гэта быў Дзекшнянскі прыход, па назве цэнтра маёнтка (ен недалека быў) Напрыклад у Падымным рэестры менскага павета за 1775 год, яна так і называлася (у складзе каталіцкай Радашковіцкай парафіі) У НГАБ (Мінск) есць такая справа ф.1502 воп.1 спр.9 Там спіс усіх прыхадскіх уніяцкіх цэркваў за 1766 год 4-х дэканатаў -- Мінскага, Блонскага, Ігуменскага і Пухавіцкага. Радашковічы і наваколе адносілася да Мінскага дэканата (уніяцкага). Есць верагоднасць што там яна будзе пазначана, а калі так, будуць пазначаны і вёскі (калі пашанцуе і прыхажане)
Дарэчы, у РГІА, фонд 823 ёсць і такая справа: "Список приходов Минского деканата с показанием количества исповедных душ и числа деревень, 1748, д.1501, 1л. " І такая: Список парохов Минского деканата с отметками о качествах их. П., 08.07.1781, д.2359, 2л. З апошняй справы можна даведацца ці існавала такая парафія ў 1781г
Дарэчы, успомніў, есць такі даведнік па уніяцкіх святарах, складзены Лісейчыкам (Святар у беларускім соцыуме). Там праўда адзін запіс па святару з Дзекшнянскай
Просмотр дела 9 оп. 1. Ф. 1502 выявил удивительную вещь - согласно списку приходов на 1766 год, деревни имения Декшняны относились к... Дубровскому приходу. Вот я бы ни за что не подумала о Дуброво, когда рядом Радошковичи и Уша... Ан нет, Дуброво. Декшнянского прихода в этом списке, кстати, нет вообще. Видимо, церковь в Декснянах прекратила функционировать раньше, не в 1780-е, а в 1760-е
Гэта цікава, тады не зразумела як у падымны рэестр 1775 года Декнянскі парах патрапіў. Магчыма прыход функцыяніраваў з перабоямі, а ў 1766 часова да Дуброва былі прыпісаны А дзе гэтая Дуброва знаходзілася, як далека ад маёнтка?
У прынцыпе не так далёка, меней 10 км. Паглядзеў той жа падымны рэстр 1775 года. Адзіная там Дуброва, цэнтр маёнтка і парафіі, знаходзілася ў Заслаўскай каталіцкай парафіі. Дуброва ў 1775 уласнасць Марцінкевіча судзі гродзкага лідзкага.
Это по сегодняшним дорогам. Тогда явно было ближе напрямую. Надо посмотреть когда в Радошковичах был пожар, временно могли относится к Дуброво, возможно менее загружено было чем Уша.